Descubren en Cervantes un dolmen con la cámara megalítica casi intacta

Suso Varela Pérez
suso varela LUGO / LA VOZ

CERVANTES

patrimonio dos ancares

Está situado en una de las cuatro necrópolis de la provincia con mayor número de mámoas, en total once

10 jun 2016 . Actualizado a las 05:00 h.

El colectivo Patrimonio dos Ancares ha descubierto nuevos hallazgos megalíticos en la comarca y también de nuevo gracias a la colaboración externa, como fue la del agente forestal de la Consellería do Medio Rural Severino Orozco Carro, quien les informó de la existencia de más enterramientos megalíticos en la zona de Savane y Folgueiroa, en el municipio de Cervantes, y donde el pasado febrero ya fueron localizadas dos mámoas catalogadas por el Servizo do Patrimonio Cultural de la Xunta.

Los miembros del colectivo, guiados por el agente forestal, regresaron el pasado martes al citado monte, a 1.100 metros de altitud, en concreto a unos 400 metros del hallazgo del invierno

«Esta zona, cuberta pola maleza e plantada de árbores (rebolas e piñeiros), son comunais en nun radio duns 450 metros puidemos comprobar a existencia de ata seis enterramentos megalíticos non documentados ata o presente», explica el historiador Xabier Moure. Las mámoas, destaca, tienen unas medidas que van de los 10 a los 12 metros de diámetro y una altura que varía entre 1,5 e 0,50 metros. «Catro enterramentos están gravemente alterados, todos con cráter de violación para buscar ?tesouros? e coa masa tumular moi espallada, nun par deles obsérvanse restos de pedras de cuarzo que puideron formar parte dunha coiraza pétrea, e outro está cortado por un vello camiño. No quinto, tamén moi alterado, vense algunhas pedras de bo tamaño esparexidas pola mámoa que, sen dubida, formaban parte da cámara funeraria que se agochaba debaixo do túmulo», explica Moure.

Pero la sorpresa fue mayúscula cuando el agente forestal les mostró el sexto enterramiento. «A mámoa, duns 11 metros de diámetro e 1,5 de altura, conserva no seu interior gran parte da cámara megalítica de forma poligonal composta por sete pedras verticais, algunhas cortadas. A cámara pétrea que acollía os cadáveres ten unhas medidas de máis de dous metros cadrados da que semella que partía un curto corredor polo que se accedía ao interior, orientado cara o sur-este. A tampa cobertoira desapareceu, posiblemente foi destruída», explica el historiador lucense.

Con estos seis nuevos enterramientos, con más de 5.000 años de antigüedad, el conjunto de mámoas localizadas en la zona asciende a 11. «Sen moita marxe para o erro, esta necrópole atópase entre as que conservan un maior número de mámoas en Lugo, só detrás das da Lagoela (Paradela), Monte das Tenzas (Lugo) e Lousada (Xermade) e quizais algunha outra que se nos escapa». En la comarca de Os Ancares es la segunda localizada con cámara funeraria de piedra. La otra es el dolmen de Ferreirúas que recientemente apareció con la tapa cubierta partida. «Hai outra con cámara funeraria no Alto do Restelo, no límite con Navia, se ben esta xa pertence á comarca da Fonsagrada».

El colectivo ancarino pedirá una entrevista con el alcalde de Cervantes para que, a la vista de la importancia del nuevo hallazgo megalítico, «inicie as conversas cos comuneiros para poñela en valor. O custo que suporía facer visitables as mámoas, moi cerca unhas das outras, limítase á limpeza da zona e a colocar uns paneis informativos. Ademais, cóntase coa vantaxe de que se atopan case a carón dunha estrada local e con sitio para aparcar polo que os visitantes poden chegar co coche ata o lugar». Este colectivo, que ya comunicó los hallazgos a la Xunta y al Concello, colocó un cartel en el dañado dolmen de Ferreirúas.