El enigma del castro de San Tirso de Portocelo: hallaron «unha cantidade de muíños de man excepcional»

XOVE

Visita guiada a San Tirso de Portocelo
Visita guiada a San Tirso de Portocelo CEDIDA

Tras la excavación, el de Xove será el segundo yacimiento castreño costero musealizado de la provincia de Lugo

02 dic 2025 . Actualizado a las 19:36 h.

El Concello de Xove realizó el pasado fin de semana dos actividades divulgativas para dar a conocer los resultados de la excavación ejecutada en el pasado mes de septiembre en el castro de San Tirso de Portocelo. El pasado viernes hubo una conferencia en la parque participaron el alcalde, Demetrio Salgueiro, la socióloga municipal, Lucía Sánchez Meitín —que expuso la estrategia de divulgación al respecto del patrimonio municipal realizada con los centros educativos— y el arqueólogo responsable de la campaña, David Fernández Abella. El sábado se celebró una andaina con la presencia del especialista, para conocer el yacimiento in situ.

El director de la excavación presentó algunas de las hipótesis resueltas durante la excavación y también enigmas que surgieron a lo largo de la campaña, la segunda realizada en el yacimiento —la primera fue en el año 2020— y cofinanciada por la Consellería de Cultura, Lingua e Xuventude.

«Constatouse unha ocupación antiga do castro de San Tirso, que pode remontarse ao século I d. C., pero tamén que o poboado foi abandonado durante dous séculos para posteriormente ser reocupado en torno a finais do século III, por algunha razón descoñecida», expone el gobierno municipal.

«Sabemos tamén que a segunda ocupación da cabana descuberta en San Tirso durou ata mediados do século V», agrega el Concello, que matiza que «a cronoloxía que os arqueólogos identifican para este período en Portocelo lévanos a un período especialmente turbulento da historia de Gallaecia e do Imperio Romano».

«Non obstante, durante a presentación, tamén se espuxeron todos aqueles enigmas que deixa a campaña: o excepcional número de muíños de man que apareceron nun reducido espazo, así como a aparición dunha tumba dentro dun recinto habitacional, que rachou os esquemas do equipo de arqueoloxía», concluye el Concello.

Respecto al primero de los hallazgos, Fernández Abella expone que en el entorno de dicha vivienda apareció «un espazo de combustión grande, cunha serie anómala de muíños de man. Estaban compostos dunha peza circular para triturar o gran e doutra fixa, prensada, que vai debaixo. Atopamos ata sete unidades, e unha dela duns 60 quilos de peso», explica el arqueólogo.

«É posible que teñamos un espazo de procesado de alimentos, de feitura de pan ou algo similar. É difícil sabelo por agora», apunta Fernández Abella.

Sobre la tumba, precisa que «se interpretamos ben a estratigrafía, estaría feita arredor do século IV, entre a fase antiga de ocupación e o período máis recente».

«Quizais se expoliou coa reocupación e se investigou nela, e logo foi reutilizada para gardar outras cousas, como fragmentos de muíños e outras pezas líticas. Semella temperá pero tipoloxicamente é bastante similar á da necrópole do mosteiro altomedieval», matiza.

La excavación del Castro de San Tirso de Portocelo sirvió también para dejar a la vista, después de unos trabajos de conservación, una parte (70 metros cuadrados) de las estructuras del yacimiento castreño. De este modo, el sitio arqueológico xovense es el segundo musealizado de toda la provincia de Lugo —después de el emblemático Castro de Fazouro (Foz)—.