Así funciona el instituto donde mejor se convive de Galicia: «O centro educativo que di que non ten conflitos minte, hainos en todos»

Álvaro Sevilla Gómez
Álvaro Sevilla SANTIAGO / LA VOZ

SANTIAGO

Los profesores y alumnos que participan en el proyecto de convivencia se reunieron ayer para una foto de familia
Los profesores y alumnos que participan en el proyecto de convivencia se reunieron ayer para una foto de familia Sandra Alonso

Alumnos y maestros colaboran en el IES Xelmírez I de Santiago a través de una estructura jerarquizada en la que los adolescentes también son protagonistas

11 ene 2024 . Actualizado a las 13:59 h.

«O conflito é algo diario, que forma parte da vida. Depende de como o xestionamos porque non resulta malo por si mesmo. O malo é a violencia. O conflito pode ser unha oportunidade para aprender a vivir, para ter ferramentas para afrontar os problemas da vida. O centro educativo que diga que non ten conflitos minte, hainos en todos». La que habla es Carme Moure, alma máter de un proyecto de convivencia que coloca al instituto Arcebispo Xelmírez I como el mejor de Galicia en el ámbito de secundaria, tal y como ha reconocido la propia Consellería de Educación. Moure es la impulsora de una estructura donde profesores y alumnos reman en una única dirección. «Dende que está activa apenas sumamos dous ou tres expedientes. Os conflitos graves apenas existen, cando antes había moitísimos», admite el director del IES, Roberto Carballada, que señala al teléfono móvil como el principal vector de los problemas.

Todo arrancó hace siete años, a partir de un proyecto Erasmus para luchar contra el ciberacoso. «Nese intre vimos a necesidade de crear unha estrutura de convivencia. Empezamos pola base, que foi a formación do profesorado, algo que en realidade nunca remata e que seguimos facendo», dice Moure. Lo que también tenía claro era que uno de los pilares del éxito pasaba por la involucración de los alumnos. Ellos debían implicarse en mejorar el día a día en el centro, lo que motivó la creación de la estructura de ayuda entre iguales y los «os equipos de axuda, que chamamos equipos A, coma na serie».

Presentes en segundo y tercero de la ESO, los forman cuatro jóvenes, normalmente dos chicas y dos chicos, que se presentan voluntariamente. Una vez elegidos se les forma en convivencia y en la gestión pacífica de los conflictos: «Están para eses roces que xorden nas aulas. No caso dos casos graves, se son coñecedores teñen que derivalos, non os abordan eles. Buscamos que adquiran ferramentas que logo lles son útiles para enfrontarse á vida; para xestionar os malentendidos; os rumores que se converten en bolas de neve; e para detectar ás persoas que están máis solitarias e menos integradas».

De manera jerárquica, por encima cuentan con el equipo de mediación, que es el que se dedica a abordar los problemas que sufren los alumnos que no tienen equipos A en sus aulas: «Intentan que os seus compañeiros que tiveron un conflito cheguen a un acordo. Teñen moito éxito». Para completar el proyecto existen las tutoras de convivencia, maestras que ayudan a las profesoras encargadas de las aulas a la hora de abordar cualquier contratiempo que les llegue a sus manos.

En el Xelmírez I los alumnos de mayor edad también marcan el camino a los más jóvenes. Desde hace años los estudiantes de segundo de Bachillerato imparten charlas a los de primero y segundo de la ESO. «Tratan sobre os bos usos das redes sociais. Son rapaces que xa teñen madurez, que levan sendo usuarios dos teléfonos móbiles dende fai anos. Poden discernir que se debe facer e que no. Os conflitos máis graves que temos danse nas idades más temperás e estas charlas funcionan moi ben porque os maiores, algúns que son referencia para eles no centro, lles falan das súas experiencias, de como manexar os grupos de Whatsapp de clase, da importancia da empatía virtual, de como tratar aos compañeiros a través dunha pantalla cando non os tes diante», puntualiza Moure.

Espacios de convivencia e igualdad, o clubes de lectura y teatro son otras patas de un centro que busca «que a rede sexa o máis ampla posible e que toque tódolos paus. Hai rapazada que está nos equipos de axuda, nos espazos de igualdade e apoio LGTBI. O noso lema é que a convivencia empeza por un mesmo. Teño que aprender a tratarme e coidarme, e iso logo levalo ao meu arredor e a coidar do meu entorno», admite la maestra, que lleva esa filosofía incluso al huerto escolar y a los profesores interinos que están de paso: «Cando marchan leva na mochila o que fixeron aquí. É unha maneira que estas prácticas se leven a outros centros. As actividades teñen que transcender ás aulas. Os logros académicos son importantes, pero non se chega a eles sen un bo clima no centro».

Alumnos del instituto jugaban ayer al fútbol en el recreo
Alumnos del instituto jugaban ayer al fútbol en el recreo Sandra Alonso

Los problemas más graves tienen siempre un mismo origen: las redes sociales

Desde su llegada hace siete años al IES Arcebispo Xelmírez, Carme Moure tiene claro cuál es el principal desencadenante de los conflictos en el ámbito escolar: «Moitos, sobre todo nos grupos de primeiro e segundo da ESO, veñen derivados do mal uso das redes sociais. Hainos leves, graves e mais graves, pero tamén vemos moito leve que se vai facendo unha bola de neve e que se agranda cada vez mais».

Admite que muchos se solucionarían hablando y escuchando a la otra parte, pero es algo que no se hace: «Existen os rumores que non se aclaran, os malos entendidos... os equipos de mediación tratan de facer iso, escoitar os problemas e falar. Moitas veces poden parecer cousas nimias, pero vívenos coa intensidade de ter 12 e 13 anos. Moitas veces porque non son capaces de dicir que hai certa cousa que lles está molestando. Traballamos moito na asertividade, en como dicir dun xeito respectuoso que isto ou aquilo me está molestando».

Un trabajo invisible, de hormiga y que nunca deja de construirse, así define el plan de convivencia. «Estamos moi contentos polo premio, xa que che recoñecen o traballo. É moi ingrato, de moito sachar para sementar. A veces saen rapaces do centro con 18 anos e dinche o útil que foi para eles. Iso tamén é importante, sobre todo nunha sociedade que cada vez é máis individualista», dice Moure.

Con cerca de unas mil personas entre alumnos, maestros y funcionarios, el instituto que se encuentra en el barrio de San Lourenzo se ha convertido en pionero y referente en Galicia. «É un esforzo pouco visible que potencia a igualdade e a convivencia, e que funciona», admite Roberto Carballada, quien admite que la prohibición de los móviles en los centros será clave en la lucha por la convivencia.