Relevo en La Librería de Mondoñedo tras dos décadas de María José Martínez: «Este é un pobo pequeno, pero moi lector»
MONDOÑEDO

Pasando el testigo a la mindoniense Itziar Touzón, recuerda la especial relación con los chavales del instituto o los turistas que quieren leer a Cunqueiro
03 ene 2023 . Actualizado a las 05:00 h.La Librería, situada en el número 8 de la Praza do Concello de Mondoñedo, no muda de nombre en su siguiente etapa pero sí de persona al frente del negocio local. Después de dos décadas en activo en el mismo, María José Martínez Anello (Fontevella-Mondoñedo,1958) se despide de su último oficio como librera. Además en Mondoñedo, con todo lo que ello significa. «Si, son palabras maiores na terra de Cunqueiro», asiente en pleno cambio vital. Sin embargo, no fue su dedicación laboral siempre: «Xa traballei de noviña na Alvite, na Praza da Catedral, onde fixen os meus pinitos (cando estudei, había esa libraría e a Montero). Despois traballei nun taller mecánico. Ao acabar o instituto, xurdiume a oportunidade na oficina de Leivas, onde estiven 25 anos, tamén no almacén, e ao morrer o xefe levaba a xestión. Aquela era como a miña casa». Hasta que llegó otra oportunidad, ante el anuncio de traspaso de la librería que pasó a ser su lugar de trabajo hasta hoy, rodeada de libros pero también con funciones de papelería y fotocopiadora, servicios muy utilizados por los chavales del San Rosendo.
Por ello, dice que forjó bastante relación con los alumnos del instituto mindoniense: «Na libraría púxenme ao día coa xuventude». De los clientes en general, subraya, guarda «recordos, todos bos» y recibió «moito apoio»: «Sempre me arrouparon». De las anécdotas que ya forman parte de su cuaderno de viaje particular por La Librería desvela una, con una exalumna de Bacharelato, natural de Abadín: «Cando se marchou a final de curso apareceume cun ramo de flores e súa nai cunha cesta con produtos da súa casa. Case caio polo agradecemento! Agora tamén me comentan os nenos de BAC 'como nos deixas?'. Incluso algúns que xa están na universidade ou veñen comprar ou fotocopiar aquí, porque esta é a casa deles. Así mo din. Foron os nenos os que tamén me ensinaron a traballar co ordenador».
Al contrario del dicho popular «en casa de ferreiro, coitelo de pau», María José Martínez reconoce pasión lectora, que pudo cultivar trabajando en la librería desde un rincón de Galicia que es «un referente na literatura» gracias a Cunqueiro y otros autores más. Del mindoniense universal señala: «Merlín e familia é a obra que se leva a palma pero é unha mágoa que non estea en castelán tamén, proque o turista pregunta por Cunqueiro». Sus últimas lecturas han sido las de Todo arde y Dolores Redondo. También defiende que se dedique un momento a hojear páginas de obras de «o noso Antonio Reigosa», cronista oficial de Mondoñedo.
La Navidad es una época del año en la que María José Martínez regala libros: «Teño unha neta pero tamén teño 7 sobriños e 10 sobriños-netos e en Nadal sempre hai un libro para eles». Al retirarse, dice que aprovechará para «ir pasear e ver máis a neta e disfrutar máis da familia en xeneral».

Itziar Touzón es la persona que coge el relevo en La Librería de Mondoñedo, abriendo una nueva etapa. «Foi clienta miña de sempre e temos unha relación», señala la anterior gerente del establecimiento. A todos los que han pasado por allí durante esta etapa, María José Martínez les da las gracias porque «foron moi fieis».