«Unha Administración ha de ser cercana, o equipo humano é o que o fai todo», apuntó la regidora de Vimianzo en la mesa redonda promovida el jueves en torno al Día da Muller Rural
27 oct 2024 . Actualizado a las 05:00 h.«Poderían estar outras moitas persoas hoxe con nós aquí, pero en verdade temos unha representación de perfís moi importante». Mónica Rodríguez, alcaldesa de Vimianzo, pronunciaba el jueves estas palabras, justo al inicio de una mesa redonda que reunió a otras cuatro voces femeninas, además de la suya, para tomar parte en un coloquio contextualizado en el 15 de octubre, Día da Muller Rural. Todo lo que después dijeron la artesana Ana Antelo —Ana Trasariz—, la hostelera Rocío Méndez, la psicóloga Mar Linares y la técnica de desarrollo local Rosa Sánchez, corroboró esas palabras: «O que me queda claro escoitándovos é que todos sumamos. A Administración local e estas mulleres empoderadas, este ADN empresarial que sempre digo que ten Vimianzo e a comarca. Escoitándovos vexo o importante que é o labor que pode facer unha Administración».
Así, en varios momentos de la conversación salieron a relucir cuestiones como el factor humano. Una mano, una voz amiga. Tomó nota Mónica (Calo, 1977): «Vexo que unha Administración somos un paquete moi grande, si, pero ao final somos persoas». Lo dijo, especialmente, en alusión a la figura de la técnica de desarrollo local: «É unha faceta que leva á súa vida persoal, iso de querer axudar, apoiar, motivar... Unha Administración ha de estar preto, e ese equipo humano dentro da Administración é ao final o que o fai todo. Viñéronme moitas ideas á cabeza oíndo as vosas testemuñas, como que hai que poñer en valor este equipo que non só fai posible un trámite administrativo, senón que ten unha parte emocional, de comunicación, diálogo e cercanía», reflexionó.
Hacia una FP dual agraria
Emprender es una palabra que se puede pronunciar pronto, pero tiene una compleja realidad detrás y una necesidad, siempre, de asesoramiento. ¿Para qué? Para emprender de acuerdo al territorio que se habita, misma necesidad que se da en el campo de la formación. Desde diversos sectores llevan años reclamando mano de obra formada, y no hay. No escapa de esa circunstancia el agro, y en Vimianzo, capital rural de la Costa da Morte, al menos en su parte sur, son conscientes de ello. ¿Podría un joven en un futuro formarse en Soneira, no ya para ser empresario del sector, sino trabajador cualificado?
«Hai un proxecto que estamos encamiñando, tendo en conta, efectivamente, que somos un concello rural, que a nosa actividade agrícola e gandeira é moi importante. Temos un sector moi forte, hai apenas unhas semanas inaugurábase unha granxa cunha inversión e aposta moi forte pola tecnoloxía na parroquia de Salto. Así como tamén temos demandado outros ciclos, dende o Concello vimos mantendo conversas con gandeiros que efectivamente nos trasladan esa demanda, a necesidade de persoal formado. Falamos tamén con sindicatos agrarios, para coñecer mellor cal sería esa demanda e esa cualificación necesaria do traballador futuro. Será algo que traslademos a Educación, poñéndonos dende o Concello a disposición. Temos un instituto de secundaria cunhas instalacións magníficas, nós poñeriamos todo da nosa parte para un ciclo de FP dual. A demanda, esa carencia, haina, e a posibilidade de facer esas prácticas dentro de instalacións gandeiras que xa temos, tamén. Instalacións cun desenvolvemento avanzado. Seguiremos trallando nos próximos meses, e espero que dende Educación nos escoiten. Serían unhas prácticas nun sitio real, onde mellor para prepararse e formarse que no noso propio territorio», sopesó la alcaldesa. La única formación agraria en la Costa da Morte, por el momento, está en la EFA Fonteboa de Coristanco.
Una feria que «leva máis de trinta anos sendo un activo»
El tiempo no ayudó este pasado jueves a la feria semanal de Vimianzo. Lluvia pasado el mediodía y también algo de viento, pero eso no impide la evidencia. Vimianzo ha sido y es un centro comercial y de abastecimiento para muchos vecinos del entorno. «A feira de Vimianzo leva máis de trinta anos sendo un gran activo», expuso la regidora. Precisamente el mercado fue el escenario que se eligió para la mesa redonda, como muestra de otra forma de empuje rural. «Sobre todo nas tempadas altas, a actividade que nela se desenvolve é dunha riqueza e diversidade impresionante. Para os turistas e para a propia veciñanza, a feira é un punto de encontro no que xente de todas as parroquias vén disfrutar non só do que poden atopar nos 120-130 postos polos que andamos agora, senón tamén da nosa hostalería e do noso comercio», precisó Mónica Rodríguez.
Textil, calzado, embutido, fruta, verdura o también, por ejemplo, semillas para preparar huertas y jardines propios. La feria en sí misma es una raíz: «Falamos por tanto dun punto de venda moi importante para a comarca».
La capital de Soneira es localidad de servicios. Estos y el propio mercado de cada jueves sirven como trampolín para que después haya movimiento a lo largo de toda la semana: «Ves un escaparate que che gusta, volves nos próximos días...». Es por eso que desde el consistorio, dijo la mandataria, tratan de «coidar e mimar» la feria. En época estival, incluso con programación cultural específica, actuaciones para dinamizar la alta afluencia.
Es un escaparate del producto local, y está abierto a serlo aún más: «Un produtor que teña interese en ter lugar nela, pode telo, obviamente dentro do cumprimento da ordenanza que hai para este espazo público. É vida que nos dá, vantaxes que nos trae cada xoves pola mañá». ¿Una vía para pequeños excedentes de las casas? Pues, cumpliendo las normas, muy probablemente, claro.
De viaje a Argentina para los 125 años del Centro Gallego de Avellaneda
Algo más de 24 horas después del encuentro con estas voces femeninas en torno el emprendimiento rural en Vimianzo, la alcaldesa partió hacia Argentina. Viajó el viernes por la noche y el motivo, como ella misma explicó, es la celebración del 125.º aniversario del Centro Gallego de Avellaneda (Buenos Aires), al que hay muchísimos vimianceses ligados. La emigración, precisamente, salió a relucir en varios momentos de la mesa redonda, como trance que marcó a la hora de querer buscar vías de futuro en el propio territorio, sin tener que recurrir a la maleta como miles y miles de personas de la Costa da Morte se vieron obligadas a hacer en su día, y hoy también.
«Non era moi sinxelo marchar co traballo que teño, pero ao final decidinme a facer unha viaxe relámpago», apuntó Mónica Rodríguez. El acto central que motiva su traslado al otro lado del charco será hoy a mediodía, pero va con una intensa agenda de encuentros para las jornadas que estará allí. Departirá, por ejemplo, con la entidad ABC del Partido de Corcubión, que justamente en el 2022 celebró su centenario, «e foime totalmente imposible ir». Sí hubo conmemoraciones aquí en la Costa da Morte. Según el Censo Electoral de Residentes Ausentes, son más de 4.500 los vimianceses que están en el exterior, una parte muy importante en Argentina: «É unha barbaridade as persoas que temos alí, e creo que todos eles merecen este cariño e esta atención. Creo que a visita corresponde e vou moi contenta de ir ver á nosa xentiña», manifestó la regidora antes de partir.
Una mesa redonda accesible al completo vía web
Algo más de 50 minutos duró está mesa redonda sobre emprendimiento femenino en el rural y vías de futuro. Grabada por técnicos de V Televisión, puede visionarse al completo clicando en este enlace (La Voz de Carballo).