Un catálogo recompila os exemplares do semanario galeguista «Ser» que foron propiedade de Alexandre Bóveda

Alfredo López Penide
López Penide PONTEVEDRA / LA VOZ

CULTURA

LÓPEZ PENIDE

16 feb 2025 . Actualizado a las 10:31 h.

Tivo unha efémera existencia, de apenas un ano, pero polas súas páxinas pasaron os máis importantes intelectuais e políticos galeguistas da época. Foi o 30 de marzo de 1935 cando en Santiago de Compostela se lanzaba o primeiro número de Ser, un semanario que levaba por subtítulo Semanario Gallego de lzquierdas e que se caracterizaba por amosar unha liña política claramente galeguista. «Esta publicación saía cada sábado e imprimíase na editorial de Ánxel Casal, situada en Nós. A dirección corría a cargo de Ramón Suárez Picallo, mentres que a maquetación era obra de Seoane», lembra Roberto Taboada na introdución de Ser (1935).

O investigador pontevedrés acaba de editar un catálogo no que recompilan os exemplares deste seminario que no seu día foron propiedade de Alexandre Bóveda e que na actualidade forman parte dos fondos da Colección Taboada. «Os 21 números que se recollen neste libro, que van do 4 ao 33, foron de Alexandre Bóveda, quen estaba subscrito ao semanario mentres residiu en cidades como Cádiz, Madrid e Vigo. Desde o ano 2015, estes exemplares forman parte da colección privada de Roberto Taboada», engádese no prefacio da publicación.

Tras precisar que Ser contou cunha tirada inicial de cincocentos exemplares, o estudoso pontevedrés destaca que polas súas páxinas desfilaron as firmas e colaboracións de intelectuais do talle de Eduardo Blanco Amor, Roberto Blanco Torres, Manuel Colmeiro, Plácido R. Castro, Xoán Carballeira, Lois Peña Novo, Emilio Pita, Eliseo Pulpeiro, Valentín Paz Andrade e Camilo Díaz Baliño. De igual xeito, participaron desta iniciativa, entre outros moitos, Ánxel Fole, Francisco Fernández del Riego, Osorio Tafall, Luís Manteiga, Carlos Maside, Luis Seoane, Antón Villar Ponte e Castelao.

Portada de Maside

De feito, a portada do catálogo reproduce unha caricatura do autor de Sempre en Galiza asinada por Maside, mentres que na contraportada aparece un dos debuxos que o propio Castelao fixo para o semanario —que se publicou ata uns meses antes do golpe de Estado franquista de 1936.

A lo longo de toda a súa existencia, o semanario «abordou temas como as posibles reformas da Constitución da República para dar resposta ás demandas das comunidades históricas, as alianzas entre os partidos de esquerda, así como a situación da CNT e dos sindicatos, e tamén aspectos relacionados co ferrocarril e a universidade», segundo recorda o catálogo reflectindo o contido doutras publicacións referidas ao semanario Ser.