Os datos

Juan L. Blanco Valdés

CULTURA

Feira do libro en Navahermosa, unha localidade de trinta habitantes na onubense serra de Aracena.
Feira do libro en Navahermosa, unha localidade de trinta habitantes na onubense serra de Aracena. Fermín Cabanillas | Efe

19 may 2025 . Actualizado a las 05:00 h.

Aconsella o sabio proverbio: se queres días felices, non te analices. Porque hai algo máis cruel que a frialdade dos datos? Na contorna da edición académica dixital, acudir ao ditame de Google Analytics (GA) pode resultar dramático: un investigador coquetea coa idea de que o seu artigo chegue ás cincocentas descargas nun mes e GA desengánao: 15 accesos en 40 días. A contundencia dos números pode estimular o máis intenso sentimento de frustración. Tras ler que no 2024 se inscribiron na axencia do ISBN española 89.000 libros, publicados polas 3.000 editoriais do país, pode doadamente concluírse: «Que marabilla, que riqueza cultural, canta xente implicada en velar polo cultivo intelectual da peña. Que nivelaso!». Pero, ai!, a realidade é, en efecto, extremadamente cruel. Para o período 2007-2016 en Francia, un informe oficial encargado ao sociólogo Olivier Donnat indica que os libros con vendas inferiores a cen exemplares representan o 90 % das novas referencias (é dicir, novidades, non reimpresións nin segundas edicións), representando os de menos de dez exemplares o 68 % dese 90 %. E, indo ao caso, semella non existiren razóns para crer que esa tendencia sexa moi diferente no país. Lembra a coña do autor novel. Un amigo dille con entusiasmo: «Oe, merquei o teu libro!», ao que o infeliz autor lle replica: «Ah, carallo, fuches ti!». Supoño que é como en todo. Na música, na pintura, no cine, no fútbol, no tenis… un club selecto de quince, vinte nomes habitan o olimpo dos elixidos pola gloria mentres unha masa informe de nomes ignotos loitan inutilmente por destacar nun baile no que non atopan parella. Por que a edición ía ser diferente? Non son quen de imaxinar a lexión de editores, maquetistas, deseñadores, correctores de mesa, tradutores, axentes literarios, distribuidores, libreiros… traballando para fabricaren 89.000 libros cun resultado tan frustrante. E os autores, pobriños? En tempos en que KDP (Kindle Direct Publishing), a plataforma de autoedición de Amazon, convida o autor a converterse no seu propio editor (¿?) e ter o libro listo en 24 horas, parece máis lonxe que nunca o segredo de Pío Baroja para ser un grande escritor: traballar como un galeote! A pregunta hoxe, don Pío, sería: para que?