Galicia e Xela Arias fixeron «RAG & Roll»

Begoña Rodríguez Sotelino
b. r. sotelino VIGO / LA VOZ

CULTURA

Detalle da asistencia ao pleno da RAG en Vigo en homenaxe a Xela Arias
Detalle da asistencia ao pleno da RAG en Vigo en homenaxe a Xela Arias M. Moralejo

O pleno extraordinario do Día das Letras foi de mulleres «de sangue e auga» e «poemas de verdade»

18 may 2021 . Actualizado a las 05:15 h.

«A auga nos poemas de Xela é a auga de fregar, as experiencias das mulleres. Nun mundo ideal, acadada a igualdade, tal vez mulleres e homes escribiriamos igual. Neste mundo desigual na escrita das mulleres mestúranse a tinta, o sangue menstrual, a auga de fregar, experiencias atravesadas por seren mulleres, menstruación, embarazo, abortar, parir, aleitar, ou de forma máis enxebre dar a teta; partes da vida non literarias, inexistentes na literatura canónica masculina, e das que, segundo o canon, as mulleres tampouco deberían escribir; porén di Xela: Eu só podo escribir desde muller, desde miope e desde galega». Engadiu Marilar Aleixandre no seu discurso que nos poemas de verdade hai sangue e auga, «como nos textos de mulleres que escriben sobre as penas das mulleres». A liña de xénero marcou este luns en Vigo a celebración do pleno extraordinario das Letras Galegas de Xela Arias, o máis feminista da Real Academia Galega (que se saiba, que será, porque se non, saberíase).

Aleixandre -«foi en Vigo onde eu me fixen galega», proclamou- concluíu a súa intervención reivindicando a rebeldía: «Hai ledicia en ser tigre, gata, centaura ou balea. Crear, di Xela, é inventa-lo mundo e mailas marxes do mundo». A súa alocución foi a segunda das tres académicas previstas no guión da homenaxe, pero xa a primeira, a de Ana Romaní, apuntaba por onde ía a corrente, comezando a súa intervención cos versos que Arias dedicou a Rosalía nos que a poeta reivindicou o «dereito a rebentar», e invocou tamén a Luz Pozo Garza e Xohana Torres, nun discurso farto de mulleres confinadas, con versos como aquel no que Xela di que «sendo muller aínda é ben difícil vivir nas nubes» e reclamando o dereito a «abismarse» na poética radical á que se asomou para construír unha obra que «foi esculpida na ardua procura da independencia».

Vigo, a cidade que foi «o espazo creativo, emocional e profesional onde Xela Arias desenvolveu a meirande parte da súa vida», e onde naceu o Día das Letras Galegas, como lembrou o presidente da RAG, Víctor F. Freixanes, tivo nesta cita o conforto do familiar coa presenza da nai da poeta, Amparo Castaño, do seu fillo Darío e doutros parentes. Iso si, nas cadeiras separadas pola distancia imposta pola pandemia e xunto a representantes do mundo cultural, autoridades locais, políticas e educativas e convidados como o presidente da Xunta, na mesa principal, con Freixanes e as académicas Margarita Ledo e Rosario Álvarez.

A música na homenaxe a Xela Arias puxérona Mónica de Nut, Fernando Abreu e Pablo Carrera
A música na homenaxe a Xela Arias puxérona Mónica de Nut, Fernando Abreu e Pablo Carrera M. Moralejo

Arranque sonoro

O arranque foi sonoro. O derradeiro poemario de Xela, Intempériome, fundiuse coa voz de Mónica de Nut e a música de Pablo Carrera e Fernando Abreu, que traballara con ela en vida nese proxecto. O acto central do Día das Letras Galegas xirou arredor dos discursos que os escritores e académicos Ana Romaní, Marilar Aleixandre e Manuel Rivas pronunciaron sobre a autora, marcados pola reivindicación da figura radical, rebelde, independente, da vida vertida á súa obra. Rivas pechou a quenda das alocucións cun discurso no que subliñou o seu carácter outsider e o seu interese por aquilo que «fica fóra», en contraste cun tempo xa percibido por ela «en que unha das síndromes máis estendidas é o medo a ficar fóra». Fóra da moda, da última novidade, do intre triunfal. «Mais a literatura non pode ter medo de ficar fóra. Pola contra, o que fica fóra é o seu foco de interese», advertiu.

Rivas referiuse tamén a Denuncia do equilibrio, primeiro poemario de Arias, como un manifesto no que ela se bota «fóra da orde do día» e «vén abanear o acomodado»; e valorou Intempériome como «obra que leveda co tempo e que axiña se verá como un chanzo imprescindíbel».

Freixanes enxalzou o gran protagonismo de Vigo, a cidade na que medrou a nena de Sarria

No acto que acolleu o auditorio Mar de Vigo, Víctor F. Freixanes recordou o primeiro manuscrito descuberto na Fundación Penzol no que a Xela nena, «con nove aniños», remataba unha redacción cunha exclamación entusiasta que o actual alcalde podería facer súa: «¡Viva Vigo e o seu porto!». Freixanes fixo mención tamén á Sarria natal da autora, onde a Academia estivo igualmente presente neste ano Xela Arias apoiando distintas iniciativas arredor da súa figura nos dous eixes vitais que ilustran a pertenza da poeta a unha xeración con raiceiras no medio rural, que medrou nos barrios das cidades galegas en expansión e que viviu a mocidade nun momento «especialmente activo e ilusionante», o dos anos 80 e 90, no que «Vigo tivo un protagonismo moi especial», recordou. «Foron décadas dunha enorme explosión cultural e creativa, protagonizada polos mozos e mozas que, sen renunciar á memoria dos avós e os devanceiros, a enriquecen cunha nova ollada, novas perspectivas, novas formas de expresión», retratou o presidente da RAG. O compromiso coa lingua en todas as súas facetas tamén foi reivindicado nas alocucións académicas. «Escribo en galego porque estou aquí, e desde logo, Galicia pertence, aínda, aos derrotados», deixou dito e lembrou Romaní.

Na despedida, pechou o acto a interpretación do himno galego a cargo de Mónica de Nut, Abreu e Carrera, neste ano Xela Arias que segue apoiando distintas iniciativas arredor da súa figura. Que ía en serio.

Encontro da familia de Xela Arias coas autoridades momentos antes do inicio da homenaxe á poeta no IES Castelao vigués
Encontro da familia de Xela Arias coas autoridades momentos antes do inicio da homenaxe á poeta no IES Castelao vigués ANA VARELA

Homenaxe no instituto onde estudou a escritora

Previamente á súa asistencia ao pleno extraordinario da RAG en Vigo, o xefe do Executivo galego, Alberto Núñez Feijoo, acompañado polo presidente da Academia, Víctor F. Freixanes, e o conselleiro de Cultura, Román Rodríguez, presidiu unha nova homenaxe a Xela Arias, coa participación da nai da poeta, Amparo Castaño, e do seu fillo, Darío Gil. Tivo lugar no IES Castelao, instituto do barrio vigués do Calvario no que Xela se matriculou no ano 1976 e onde cursou os estudos de BUP e COU antes de obter o seu primeiro emprego nas oficinas de Edicións Xerais.