O cineasta Eloy Domínguez Serén rende homenaxe ás xentes o os oficios do mar na súa primeira ficción

HÉctor J. Porto REDACCIÓN / LA VOZ

CULTURA

Domínguez Serén, durante a rodaxe, nunha embarcación auxiliar de batea. Á dereita, fotograma do filme.
Domínguez Serén, durante a rodaxe, nunha embarcación auxiliar de batea. Á dereita, fotograma do filme.

«Rompente», a curta do realizador galego, compite no Festival de Málaga

18 mar 2022 . Actualizado a las 10:05 h.

O cineasta Eloy Domínguez Serén (Simes, Meaño, 1985) estrea o sábado a súa primeira ficción na sección competitiva do Festival de Málaga, aínda que Rompente, unha peza de 26 minutos, conserva moito do espírito documental que define a súa obra. Con esta película quere render homenaxe aos oficios do mar e ofrecer un retrato das dificultades que padecen os mozos que se vén abocados —polas circunstancias que sexan, que non resultan nin extraordinarias nin infrecuentes— a unha paternidade temperá. Hai moito de autobiográfico no xerme deste proxecto —confesa— porque os seus proxenitores viviron esa experiencia cando naceu Eloy, dous rapaces en torno aos 19 anos: el, orfo de pai, e ela, cos pais emigrados en Holanda e un avó dependente ao seu coidado.

Paternidade temperá. Os actores non profesionais Soraya Luaces e Sergio Baleirón encarnan á parella protagonista -inmersa nas dificultades dunha paternidade temperá- da película «Rompente», que se rodou en diversas localizacións de Barbanza.
Paternidade temperá. Os actores non profesionais Soraya Luaces e Sergio Baleirón encarnan á parella protagonista -inmersa nas dificultades dunha paternidade temperá- da película «Rompente», que se rodou en diversas localizacións de Barbanza. Zeitun Films

Da man de dous actores non profesionais —Soraya Luaces (Lucía) e Sergio Baleirón (Santi)—, Rompente reproduce esa unidade familiar, que, na súa precariedade, sae adiante polo traballo de Santi como bateeiro de día e percebeiro furtivo de noite. Esta curta, admite, serviulle para apreciar mellor o papel dos seus pais, admirar o seu valor fronte a uns patróns de conduta e uns atrancos que —pese aos avances na conciencia da igualdade de xénero, no compromiso mutuo cos coidados do bebé e nas axudas públicas— non son tan distintos dos que pesan hoxe no fogar e na sociedade: tensións, medos, presións, prexuízos...

Fotograma do novo filme de Eloy Domínguez Serén.
Fotograma do novo filme de Eloy Domínguez Serén. Zeitun Films

«O filme propón unha reflexión arredor dos esforzos e renuncias ás que deben facer fronte os pais primeirizos, obstáculos que a miúdo semellan infranqueables. Un tipo de sacrificio determinado en grande medida por unha complexa mestura de factores afectivo-sociais nos que adoitan confundirse os límites entre o amor, a responsabilidade, o deber e mesmo a presión social e familiar. Por outra banda, queremos que sexa tamén un recoñecemento aos oficios e as xentes do mar, a través da observación atenta, respectuosa do seu traballo», explica.

O rigor que move a cámara de Domínguez Serén, enraizado na súa querenza documental, medra cando o traballo é o asunto central. El empregouse desde novo co pai, que é ferreiro, e moito despois, xa emigrante en Suecia, na construción. Ese rigor levouno a embarcarse nun proceso de busca que lle ocupou seis meses de entrevistas —nun cásting inusual, de coñecemento mutuo e tamén probas de cámara— a moitos mozos de Barbanza e da Costa da Morte, algúns pais temperás. Serviulle ademais como investigación para documentar a película. Profundou sobre os oficios, o ambiente, o grupo de idade, o contexto económico-social e familiar, incluso a lingua. Todo iso trasladouno ao guión, como o seu estudo da compoñente física do traballo no mar, na batea e nas rompentes do percebe.

Este labor de campo acabou por sinalarlle que é como filmar. Ao igual que tamén se lle foi impoñendo a variante dialectal da banda norte da ría de Arousa. O compromiso co real do autor é tal que, xa nos inicios, deixou a súa residencia en Santiago e instalouse en Palmeira, vila que o namorou e na que, por certo, segue. Deseguida viu nesa fala «un forte sinal, unha fonda identidade, cuxas virtudes se axigantan na boca duns mozos que manteñen esa lingua dos pais e avós malia a diglosia que padece o país». De tal xeito cobrou protagonismo na súa narración, que esa fala —coa súa gheada, o seseo, o léxico, as conxugacións verbais— corrixía na mesma rodaxe, da man dos actores, os diálogos que escribira.

Detalle da rodaxe da película na comarca de Barbanza.
Detalle da rodaxe da película na comarca de Barbanza. Zeitun Films

Foi por iso que entendeu necesario compoñer o elenco recorrendo á xente do lugar. Ao vir do documental, e non ter un modelo de dirección de actores previo, a relación co reparto estableceuse en termos de horizontalidade e o camiño, asegura, foi de aprendizaxe mutua, desde a complicidade, a confianza e a naturalidade. En idéntica medida, Domínguez Serén entende que ten unha sensibilidade especial para sacar partido das situacións non absolutamente prefiguradas ou que non pode controlar na propia rodaxe.