Música contemporánea para explorar a tradición chinesa e a reinserción social

Héctor J. Porto REDACCIÓN / LA VOZ

CULTURA

Últimos ensaios. Músicos do Hong Kong New Music Ensemble e de Vertixe Sonora, este luns, en plenos ensaios do proxecto «A arte do guzheng», nas dependencias do Museo do Mar de Galicia en Vigo.
Últimos ensaios. Músicos do Hong Kong New Music Ensemble e de Vertixe Sonora, este luns, en plenos ensaios do proxecto «A arte do guzheng», nas dependencias do Museo do Mar de Galicia en Vigo.

O colectivo Vertixe Sonora promove a oitava edición do ciclo Do Audible, que se inaugura este martes en Vigo coa estrea do proxecto «A arte do guzheng»; o festival completarase en maio coa interpretación de «In Vain» en San Domingos de Bonaval e no cárcere de Teixeiro

15 abr 2025 . Actualizado a las 05:00 h.

O ensemble Vertixe Sonora traballa desde hai tempo para normalizar en Galicia a escoita de música contemporánea. Un dos seus programas bandeira é Do Audible, que, apoiado pola Consellería de Cultura, acada este ano a oitava edición co obxectivo de fomentar o diálogo da música coa arte, a ciencia, a tecnoloxía e o pensamento. O ciclo inaugurase este martes, ás 19 horas, en Vigo, no Museo do Mar de Galicia, que acolle un concerto no que se estreará en España A arte do guzheng, unha colaboración desenvolvida polo colectivo galego, a Bienal de Zagreb e o Hong Kong New Music Ensemble. O proxecto procura a integración do guzheng —cítara chinesa símbolo da filosofía taoísta e das clases populares— nun contexto de novas sonoridades. Esta achega á poesía e a cultura chinesas tradicionais estruturase nas creacións da compositora serbocroata Sonia Mutic, o hongkonés Angus Lee, o colombiano Camilo Mendez e a española Pilar Miralles.

Segundo detalla Ramón Souto (Vigo 1973), director artístico de Vertixe Sonora, «a idea central deste ciclo é tender pontes entre diferentes disciplinas da contemporaneidade que —dende diferentes lugares— habiliten portas de acceso á creación sonora actual, dando claves para unha percepción da creatividade máis consciente». É importante, neste sentido, crear contextos de significatividade que fagan que a experiencia do concerto en directo sexa «absolutamente singular». E Souto vai máis alá ao incidir na importancia da interacción co afeccionado: o festival —di— comparte coa audiencia «o pensamento sonoro actualizado» e crea espazos que lle permitan sentir en tódalas súas dimensións «un encontro singular de tempo compartido». E, sobre todo, insiste, desafiar ao espectador para devolver a escoita ao seu lugar, «como acontecemento capital do ser humano», en pos da conquista dunha percepción musical crítica e esperta rachando fronteiras e formatos.

No cárcere de Teixeiro

O festival completarase en maio coa interpretación de In Vain (2000), peza para 24 músicos do autor austríaco George Friedrich Haas e considerada unha das obras mestras do século XXI, na súa primeira presentación en Galicia. Vertixe Sonora fai confluír esta composición —unha «lenta e desacougante» viaxe microtonal da total escuridade á luz— co final da novela de Dostoievski Crime e castigo a través dunha iniciativa formativa impulsada co respaldo de Conservatorios Superiores de Galicia, a Universidade da Coruña e o cárcere de Teixeiro.

Esta exploración da reinserción social, da reeducación, terá dúas presentacións, que subliñan «un proceso fondo e doente de transformación persoal»: unha —Escuridade— celebrarase o sábado día 10 ás 23 horas en San Domingos de Bonaval dirixida ao público en aberto, e outra —Luz— será ao día seguinte, o domingo, ás 17 horas, nunha actuación para os internos da prisión de Curtis. Sobre esas dúas sesións quérese encarnar o relato de profunda rehabilitación que subxace á música. Para reforzar o seu impacto están organizados ademais diversos obradoiros en cooperación coa Universidade da Coruña, presos e outros colectivos.

Retorna Souto á China milenaria, á que viaxan os músicos do Hong Kong New Music Ensemble e de Vertixe Sonora para indagar a integración do guzheng —tocado pola solista Chiu Tan-Ching, este instrumento tradicional chino— en territorios de música contemporánea. O guzheng —data da época dos Reinos Combatentes (século V a.C.), un período de paz— aparece aquí arrodeado doutros nove instrumentos actuais (saxofón, piano, violín... ), artellos sonoros e mesmo electrónica. Esta cítara ocupou un lugar contraposto ao guqin de sete cordas, de son grave e calmo e fortemente identificado co refinamento aristocrático e os valores morais do confucianismo. O guzheng —con entre doce e cincuenta cordas, o estándar actual sitúase en vinte e unha— favoreceu entre o pobo a aparición de músicas alternativas, alleas a protocolos e moi cinguidas ás emocións. A violinista e recitadora Niu Yiran poñerá o ramo á sesión coa lectura de versos —con acompañamento de guzheng— da poetisa Li Qingzhao (1084-1155), pertencente á dinastía Song. A Arte do guzheng presentouse o pasado domingo en Zagreb e o vindeiro ano levarase a Hong Kong.

En canto á partitura In Vain aborda a redención despois dun erro irreparable a través da figura de Raskólnikov no final de Crime e castigo. Para o seu tránsito da escuridade á luz, combina o uso da iluminación como elemento modulador do tecido sonoro.

«A música —remata Souto— é unha ferramenta insubstituíble para desfacer prexuízos e gromos mentais. É quen de abrir a nosa receptividade para achegarnos ao diferente. Aquí músicos de culturas tan distantes (os Balcáns, Hong Kong, Galicia) levamos traballando xuntos durante tres anos para compartir os mellores valores da humanidade e o coñecemento. Creo que no contexto que vivimos esta aposta pola cooperación entre civilizacións é fundamental», enxalza.