Dos nuevos yacimientos arqueológicos en Lugo, un círculo prehistórico en O Corgo y un castro en Baralla

Suso Varela Pérez
suso varela LUGO / LA VOZ

BARALLA

Imagen del vuelo americano donde se percibe el círculo prehistórico
Imagen del vuelo americano donde se percibe el círculo prehistórico CEDIDA

Patrimonio dos Ancares y la asociación de recreación histórica Tir Na n´Og comunicaron los hallazgos a la Xunta

11 jul 2023 . Actualizado a las 16:59 h.

La asociación de recreación histórica Tir Na n´Og y el colectivo Patrimonio dos Ancares acaban de comunicar a la Dirección Xeral de Patrimonio de la Xunta la localización de dos nuevos yacimientos arqueológicos en los municipios de O Corgo y de Baralla.

El primero fue en la parroquia de Cerceda (O Corgo), a una altitud de 400 metros, en el monte conocido con el evocativo nombre de O Castrillón, «onde puidemos comprobar a existencia dunha estrutura circular duns 50 metros de diámetro cun parapeito que a circunda en todo o seu perímetro de 3-4 metros de ancho e unha altura que en ningún caso sobrepasa o medio metro. Atópase cuberto pola maleza. A imaxe onde mellor se aprecia é a do voo americano do ano 1956-57», explica el historiador del colectivo ancarino Xabier Moure.

Este especialista señala que en los últimos años están documentando en Galicia varios de estos enigmáticos círculos, explicando que «ata o momento detectáronse pouco máis de medio cento». Moure señala que por el momento se desconoce cuál sería su función «pero pode que estean vencellados a algún tipo de ritual, sen desbotar o funerario, ou que se trate de lugares onde as sociedades prehistóricas se xuntaban para facer reunións de tipo político, social ou relixioso».

Moure recuerda que el primero documentado en Galicia fue el famoso de A Roda de Barreiros «onde xa se efectuou algunha intervención onde, como resultado das análises radiocarbónicas, fixouse o momento da súa construción no Bronce Medio (séculos XVII e XVI a. C.). O último documentado ata o presente localizámolo o pasado mes de xaneiro, tamén no concello de O Corgo, que xa foi catalogado pola Xunta de Galicia». 

Zona de O Corgo donde está el círculo
Zona de O Corgo donde está el círculo

Como explica el integrante del Colectivo dos Ancares estos yacimientos, hasta hace poco tiempo, se pensaban que eran como castros, «pero poden considerarse como excepcionais se temos en conta que fóra das Illas Británicas, que saibamos, non se tiñan localizadas este tipo de estruturas polo que consideramos a necesidade da realización de estudos e escavacións que permitan despexar os enigmas que plantexan estas sorprendentes estruturas que poden achegar novas informacións sobre a prehistoria de Galicia». Además, señala Moure, que varios castros catalogados como tales podrían ser en el fondo círculos prehistóricos.

Castro en Baralla

El segundo yacimiento arqueológico lo documentaron en la parroquia de Vilachambre, en el concello de Baralla. «Trátase dun castro situado a 655 metros de altitude, coñecido como Monte Celo, alusión a un monte pouco elevado, se ben hai quen o interpreta, cremos que erradamente, como Monte do Ceo», explica Moure, quien señala que tiene forma tirando a ovalada, con unas medidas aproximadas de 190 por 170 metros, lo que lo convierten en el de mayores dimensiones localizado hasta ahora en el municipio. 

Monte de Baralla donde se halló un castro
Monte de Baralla donde se halló un castro

«Hai anos, a súa croa foi utilizada para tarefas agrícolas o que ocasionou a perda de gran parte da muralla que o circundaba, conservándose na actualidade só a parte que o pechaba polo este. Hoxe en día está cuberto de árbores e maleza. Moi cercanos, nun radio de un quilómetro, hai outros tres castros: A Croa, Teixeira e O Reguendo. No municipio, ata o presente, están inventariados 43 castros», explica Xabier Moure.