La carrera que divide a los vecinos de Camos y Chandebrito en Nigrán

Pedro Rodríguez Villar
pedro rodríguez NIGRÁN / LA VOZ

NIGRÁN

Víctor Manuel Vidal, de Chandebrito.
Víctor Manuel Vidal, de Chandebrito. XOÁN CARLOS GIL

Ambas parroquias se atribuyen la victoria de la competición del Outeiro do Gañador

01 jun 2025 . Actualizado a las 05:00 h.

Los vecinos de Chandebrito y Camos, dos parroquias de Nigrán, no se ponen de acuerdo con el desenlace de una carrera entre las dos parroquias. Ambos lados se atribuyen la victoria. La competición enfrentó al más rápido contra el más fuerte y terminó en lo que se conoce hoy como Outeiro do Gañador, un topónimo que ya deja entrever que ahí se esconde una leyenda. Cuenta el presidente de la comunidad de montes de Chandebrito, Víctor Manuel Vidal, que «estas parroquias non sempre foron dúas». Chandebrito era un barrio de Camos, que era la que contaba con iglesia. En los entierros, los vecinos tenían que descender de lo alto del monte a través del sendero de Os Matos, a la orilla del río Táboas, con los ataúdes a cuestas. También dicen los vecinos que el topónimo del río puede tener relación con la caída de alguno de estos féretros al agua.

El trayecto se hacía muy largo e incómodo y, por eso, los vecinos de Chandebrito se independizaron de Camos al principio del siglo XIX. La separación también provocó un nuevo conflicto. «No chamado Turreiro de Sanomedio», en el punto más alto de la parroquia de Chandebrito, había una capilla en la que se veneraba una figura que reivindicaban las dos parroquias. «Os de Camos querían levala a Santa Eulalia e os de Chandebrito a San Xosé», indica Víctor. Así comenzó el conflicto que dio origen a la carrera y al debate que aún existe hoy en día.

«Despois dun tempo discutindo para saber a quen lle pertencía a reliquia, un veciño, non sabemos de que parroquia, tivo a idea de que o problema se solucionara cunha carreira. Dúas persoas, unha de cada parte, terían que subir ao alto do Monte Sanomedio, coller a imaxe da capela e, quen chegara primeiro con ela ao tal Outeiro, levaría a imaxe para súa igrexa parroquial», continúa Víctor. Aquí está la primera discrepancia. «O que se xogaban era o traslado da propia capela», contesta Juan Vázquez, vecino de Camos.

Juan Vázquez, de Camos.
Juan Vázquez, de Camos. Oscar Vázquez

Una vez planteada la carrera, aunque ambas parroquias difieran del premio final, había que buscar a los corredores. «Daquela, ao igual que hoxe, Camos xa contaba cunha poboación de tres veces máis veciños que Chandebrito. Esta vantaxe foi utilizada por Camos para por na liña de saída a un veciño coñecido por ser moi bo corredor», cuenta Víctor. En Chandebrito no tenían a nadie que pudiera competir con él en velocidad por lo que decidieron «colocar na liña de saída a un competidor menos atleta pero máis corpulento, un canteiro de pro dos que fendían a puños as pedras no monte», continúa.

Llegó el día de la carrera y, al poco de salir, el vecino de Camos ya iba en cabeza. «Así que o que fixo o candidato de Chandebrito foi agardar por el por onde está o Outeiro dos Aforcados e, cando o corredor chegou ata onde estaba, apareceulle no camiño», continúa Víctor. Aquí, de nuevo, hay varias versiones. «En Chandebrito hai os que din que lle deu algún sopapo para quitarlle a reliquia e os que contan que só o atemorizou. Este colleuna e levouna ata o Outeiro do Gañador vencendo a carreira. Por iso, hoxe, temos nós a estatuíña do Sanomedio», indica Víctor, que recuerda que, después, en Camos hicieron una copia que ahora tienen en Santa Eulalia.

«Non foi así», contesta Juan. «De ser certo o que contan, a competición non foi xusta para nada, polo que o comité de competición daría por nula ou darían por gañador ao de Camos», indica. Él defiende que fue su candidato el que llegó antes al Outeiro do Gañador. «O feito incontestable é que esa competición a gañou o de Camos e que as pedras de aquela capela foron usadas para facer a de San Roque de Camos», concluye. También deja entrever que la reliquia de Sanomedio está en Chandebrito por algún que otro motivo.

Víctor coincide con Juan de que la piedra de la capilla fue usada para construir la capilla de San Roque de Camos aunque, añade, también se destinó parte «a algunhas casas de Chandebrito». E insiste: «Os gañadores sen dúbida foron os de Chandebrito. Por iso, o Outeiro do Gañador está na nosa parroquia».

Ambos vecinos coinciden, eso sí, en la importancia de mantener viva una leyenda que, a su vez, también los une. «Eso si, o ambiente que temos agora é de irmandade», zanja Víctor con una sonrisa.