Se mudaron a Ramirás para crear su propia escuela de permacultura y descubrir la naturaleza a los más pequeños

María Doallo Freire
María Doallo OURENSE

RAMIRÁS

David y Cristina, en la entrada de su espacio en Ramirás
David y Cristina, en la entrada de su espacio en Ramirás Santi M. Amil

Cristina Calle y David Suárez son la pareja al frente del proyecto de educación medioambiental Xesta Brava

18 ene 2024 . Actualizado a las 18:23 h.

Lo de Cristina Calle (Ourense, 1991) y David Suárez (Vigo, 1989) es una historia marcada por el destino. Se conocieron cuando estudiaban en la universidad, en Santiago. Ella hacía Filología, él Pedagogía. «Coñecémonos porque tiñamos amigos en común, pero entre nós non pasou nada», explica Cris. Al terminar la carrera David se marchó a Tenerife a «encontrarse», tal y como él mismo describe. «Non sabía que facer coa miña vida. Apareceu a oportunidade de ir a Canarias a coidar dunha finca de mangos e aguacates e aceptei. A partir de aí empecei a formarme en permacultura e agricultura ecolóxica que foi o que me motivou», explica. Se quedó cinco años, en los que no tuvo ningún contacto con Cris, hasta que en el 2017 la morriña le llamó y regresó a casa. «Viñen para o pobo do meu avó, Vilanova de Penosiños, en Ramirás, que de feito é realmente de onde me sinto», cuenta. «Naquel entonces eu tiña unha empresa de ocio educativo e a miña compañeira de traballo era da mesma aldea. A nai dela viu a David botando o lixo e aí nos reatopamos», resume ella. David y Cris ya no se separaron más y, de hecho, se quedaron en Ramirás, donde han conseguido poner en marcha su propio proyecto de educación medioambiental, Xesta Brava. Lo que hacen es recuperar y cultivar de manera ecológica distintas tierras en la que hoy es su casa, en A Cubeliña, una aldea próxima a Penosiños. Y luego en ellas imparten formaciones sobre naturaleza y medio ambiente a grupos de niños.

«Ao principio foi difícil porque a xente non confiaba na nosa forma de sementar. Dicíannos que sen sulfatos ou con bancais elevados non ía medrar nada. Logo sorprendéronse», recuerda David. Aunque empezaron a trabajar en el proyecto en el 2018, crearon su cooperativa en el 2022. Gestionan cerca de dos hectáreas. Han montado una huerta pedagógica y un bosque comestible. «Con eles mostramos aos cativos como funciona o noso ecosistema. Ven as distintas capas nas que se divide a natureza (árbores, arbustos, herbáceas...) e comprenden que cada unha ten unha función, que están integradas», explica Cris. «A través da horta pódense aprender moitas outras cousas como matemáticas, deseño, ciencia, linguaxe... e iso transmitímosllo aos nenos, ademais da importancia da biodiversidade», añade. Llevan a cabo actividades extraescolares y talleres en distintos colegios como parte de su proyecto de ecoescuela itinerante. «Queremos reconectar a toda a rapazada coa natureza e non só se trata de ensinarlles como funciona, senón tamén de que aprendan a desfrutar dela. Facemos saídas ao monte e construímos cabanas, falamos da importancia das aves e dos insectos e montamos hoteis de polinizadores. Tamén ensinamos a facer caixas niño, papel reciclado... depende do obradoiro escollido», cuenta David. «Notamos que na natureza os cativos cooperan e non compiten. Non fan distincións entre nenos e nenas ou entre maiores e pequenos. É marabilloso», añade Cris.

Entre sus proyectos a futuro está la creación de un aula de la naturaleza, gracias a la reforma de un antiguo pajar en su casa de A Cubeliña. «Aí organizaremos actividades en grupo, para pequenos e adultos, e tamén campamentos infantís, máis salvaxes do habitual, nos que os nenos estarán en contacto coa natureza todo o día, verán como se alimentan os animais, cal é a vida que hai na terra e cousas polo estilo», concluye David.