Gonzalo Castro, concelleiro de Cultura e Turismo: «Polo que custou Jason Derulo en Vigo, nós pagamos todo o Noroeste»

VIVIR A CORUÑA

O futuro do festival está ligado aos artistas locais e á colaboración privada
05 ago 2025 . Actualizado a las 09:31 h.O cartel do festival Noroeste Estrella Galicia deste ano destaca polo seu elevado número de artistas galegos. Un compromiso que responde á estratexia do Goberno Municipal para o futuro desta cita marcada no verán coruñés. Gonzalo Castro, concelleiro de Cultura e Turismo, defende esta aposta e avoga por incentivar a colaboración público-privada para atraer artistas de talla internacional que queiran actuar nun festival de balde.
— Está satisfeito co cartel deste ano do Noroeste?
— É un cartel equilibrado, que suma todos os estilos musicais e que ten algo que consideramos moi importante: unha grande presenza de artistas e bandas galegas. E non só galegas, senón que realizan a súa actividade artística en galego. Iso é moi importante, marca unha liña que se iniciou con este goberno municipal, co goberno da nosa alcaldesa, que é a de facer do Noroeste un festival que recolla claramente o que é a nosa identidade. Efectivamente, tamén combinando coa presenza de artistas e bandas internacionais de nivel, pero o Noroeste debe ser un escaparate do que é a nosa cultura e a nosa música. E creo que se avanzou moito nos últimos anos nese sentido. De feito, este ano estamos nunha cifra récord de artistas e bandas en galego no Noroeste. É a cifra máis alta da historia do festival.
—Non sentou ben dicir que o cartel se completaría con artistas locais.
—Precisamente é todo o contrario. Creo que hai que poñer en valor o que se fai desde o punto de vista musical e artístico precisamente no noso país. E que está á altura do que se fai en calquera outra parte do mundo. Creo que efectivamente o festival ten que reivindicar iso. Agora mesmo estou no Festival de Lorient e non hai ningunha dúbida de que precisamente as expresións artísticas vencelladas ás culturas de distintos países teñen calidade e nivel para facer un cartel dun festival como o Noroeste de primeirísimo nivel. Temos bandas e artistas que non teñen nada que envexar ao que se fai fóra, e que efectivamente creo que tamén constitúen un atractivo e contribúen a crear unha marca de festival que aposta claramente polo propio. Artistas como Guadi Galego, Luar na Lubre ou Mondra son artistas absolutamente consolidados e que non teñen nada que envexar ao que se fai fóra. Creo que nese sentido ás veces cometemos o erro de pensar que o noso é peor. Necesitamos facer un exercicio de reforzo da autoestima.
— Antes da presentación do cartel, mencionou que había que repensar o festival Noroeste. Cal é a súa problemática?
— O Noroeste é un festival especial, é cen por cen público e gratuíto. Non existe ningún festival en todo o Estado deste nivel artístico que sexa así. Coa evolución que tivo a música en directo nos últimos anos, temos unha dificultade evidente para chegar a certos artistas. E hai que dicir que hai artistas que xa non actúan en festivais gratuítos, e hai outros que teñen uns cachés que son inalcanzables. O Goberno municipal da Coruña non comparte, e eu persoalmente non comparto, que se poida pagar medio millón de euros por unha actuación gratuíta.
— En que está pensando?
— En Vigo pagouse a Jason Derulo 550.000 euros por un concerto en Castrelos. En Castrelos tamén hai taquilla, pero todos sabemos que Castrelos é basicamente un concerto gratuíto. Son 550.000 euros nunha soa actuación. Desde o punto de vista da xestión dos recursos públicos, creo que nin é eficiente nin é sostible. Polo que custou Jason Derulo en Vigo, nós pagamos todos os cachés do Noroeste.
— O gasto no mes de concertos das festas de María Pita é similar ao de Castrelos, pero que se desenvolve en dez días. Son dúas políticas culturais opostas.
— Hai dous modelos de xestión. Un que é o que se fai desde o Concello da Coruña, onde os grandes eventos, con bandas e artistas de prestixio recoñecido, se fan no Coliseum, cun aforo determinado e con venda de entradas. E outro, o que se fai en Vigo en Castrelos, con concertos gratuítos. Porei un exemplo práctico para que sexa fácil de entender. Trueno estivo no Coliseum hai dous meses cun caché de 90.000 euros, que nin sequera tivo que asumir o Concello porque foi unha promoción de carácter privado, pero iso foi o que lle custou ao promotor. Ao Concello de Vigo Trueno custoulle máis de 280.000 euros. Estamos a falar de máis do triplo. E deixando a un lado as cifras económicas, as festas de María Pita tamén están para dar cabida a todas as expresións artísticas e culturais que existen. Tamén hai que apoiar á cultura de base, apoiar desde unha institución pública aos grupos e artistas que están a comezar a súa carreira, servirlles de trampolín. Ese tamén debe ser o papel das institucións públicas.
— Esa será unha das metas do Noroeste a futuro?
— O Festival Noroeste, sen ir en detrimento da súa calidade artística, si que debe deixar claro que ten que promocionar a nosa cultura, aos nosos artistas, e efectivamente, ter a habilidade de recoller propostas musicais do que se fai no resto do mundo. Eu creo que a calidade do cartel é incuestionable. Hai artistas internacionais de moito nivel e efectivamente tamén se lle dá cabida ao propio.
— O Noroeste leva o apelido de Estrella Galicia. Está satisfeito coa relación que teñen?
— Estamos moi satisfeitos coa relación que temos con Estrella Galicia, xa non só pola súa achega ao festival en termos meramente económicos, senón tamén por todo o que apoian ao festival desde o punto de vista da súa promoción, desde o punto de vista loxístico. Creo que a colaboración vai máis alá mesmo da achega económica e é moi satisfactoria. Hai marxe de mellora, claro que si, pero efectivamente, creo que antes de propoñer calquera tipo de modificación nese sentido, temos que repensar un pouco e enfocar cara a onde vai ir o Noroeste. Ademais, o mundo da industria musical está nun momento de cambio.
— Gustaríalle máis colaboración privada no Noroeste?
— Na parte do festival que ten máis que ver con artistas consolidados, con bandas internacionais, creo que hai que traballar na liña de incrementar e reforzar a colaboración público-privada. Hai que facer un traballo de incorporación de socios e patrocinadores ao Noroeste que tamén poidan contribuír. Pero, para iso, hai que presentar un produto de calidade para que as empresas e entidades privadas queiran participar no Noroeste. E nese camiño estamos.
— Que marxe ten un concello para negociar cachés nun contexto con prezos tan elevados?
— O outro día lin unha entrevista moi interesante ao director do Festival de les Illes, e facía unha reflexión que comparto ao cen por cen. Desde o punto de vista das administracións públicas, estamos nun momento moi complexo porque efectivamente hai unha hiperinflación despois da pandemia en todo o que ten que ver cos eventos musicais. Os cachés triplicáronse. O que ti podías traer no ano 2019 por 50.000 euros, hoxe custa 150.000, e non estou a esaxerar. Estamos nun momento no que hai moitas dificultades desde o punto de vista da xestión dun festival como o Noroeste, que é 100% gratuíto, onde efectivamente non hai a posibilidade de recuperar ingresos por entradas.
— Que pode ofertar un concello fronte a un operador privado?
— Ao non poder competir economicamente con toda esa industria musical, o que se debe facer desde o punto de vista público é apostar pola calidade e pola cidade. Vimos que hai artistas que, mesmo rebaixando o seu caché, prefiren actuar na praza de María Pita que nun festival privado, porque a praza de María Pita é un escenario inigualable, un marco incomparable, que achega prestixio, unha imaxe moi boa para calquera artista. O mesmo ocorre coa praia no caso do Noroeste. O que temos son marcos e escenarios únicos que hai que poñer en valor e utilizar para competir e atraer artistas e bandas.
— A pesar desta postura, entende que haxa coruñeses que pensen que cada ano o cartel do Noroeste, ou mesmo das festas, é de peor calidade? Sobre todo se se compara coa apertada axenda de concertos privados que ten A Coruña.
— Creo que, de momento, non chegamos a ese punto. Creo que son totalmente complementarios. As festas de María Pita teñen algo que creo que é moi importante, e que tamén comentabamos no caso do Festival Noroeste, que é precisamente levar a música e a cultura a todos os públicos. Creo que esa aposta debe consolidarse e reforzarse nun contexto onde efectivamente hai unha proliferación de festivais de carácter privado. Pero, de momento, non creo que exista ese problema.
— Nalgún momento estoupará esa burbulla?
— Non sei se estoupará a burbulla, pero desde logo vai adaptarse á demanda real. Este verán a axenda de concertos comezou en San Xoán e non para ata finais de setembro. Non hai interrupción nunha programación musical, tanto de carácter privado como público, que abarca practicamente tres meses. Creo sinceramente que todo isto, ao final, haberá que ordenalo segundo a demanda real.
— Nese mercado, agora a cidade conta con Laura Seoane Ramil, primeira directora do Instituto Municipal Coruña Espectáculos.
— Creo que facía falta para mellorar tanto a xestión do propio organismo como mesmo a capacidade do IMCE para competir nun entorno cultural tan complexo coma o actual. Así que creo que é unha noticia moi positiva e que marcará un antes e un despois na xestión do organismo. Laura ten moita experiencia, mesmo na xestión de eventos de primeirísimo nivel, como os Premios Feroz. Ten experiencia no traballo coa administración pública, e estamos ante un feito que case podemos denominar histórico: é a primeira vez en toda a historia do IMCE que vai haber un director. Neste caso, directora.
— Cando coñecín o seu nome e currículo, ocorréuseme que A Coruña podería acoller os Goya.
— A min pasouseme pola cabeza en varias ocasións, pero é un evento moi difícil de traer a unha cidade como A Coruña. Moi complicado. Os Goya poderían chegar á cidade da Coruña se houbese unha confluencia das institucións: Xunta, Deputación e Concello. Podería ser, pero se se poñen de acordo e fan unha aposta forte as tres administracións.